Organiserat kaos!

Sitter på biblioteket på skolan nu och denna gång med min egna dator vilket betyder att rättstavningen kanske blir lite bättre denna gång. Har ännu inte fått internet hemma i rummet, det roliga är dock att mitt över vårat hyreshus så ligger teknologernas bibliotek, vilket betyder att jag ibland kommer åt skolans nätverk hemifrån mig. Vilket betyder hyffsat billigt internet...

Igår kom karins föräldrar hit på ett litet besök. Det betyder att jag nu äntligen får påfyllning på kläder eftersom de kunde ta med sig en extra väska i bilen,  vilket var väldigt uppskattat och snällt. Igår var det även grillning med alla utbytesstudenter vilket faktiskt var väldigt trevligt. Träffade lite olika nationaliteter och blev även inbjuden till en korridorsfest i Hafenstrasse ikväll.. En bit härifrån dock.. 

Långsamt börjat livet här ta sin form, man har börjat lära sig att hitta och kommit in lite i det tyska systemet. Tex det faktum att VISA i Tyskland är ett fenomen som inte får lov att finnas... Lite smått irriterande är det när man går in på IKEA till exempel och har laddat upp med knäckebröd, kaviar, sill, alhgrens bilar och allt sånt där gott som jag verkligen bara har längtat efter i en vecka. När jag kommer fram till kassan visar det sig dock att de inte tar VISA kort... Detta är ett hett samtalsämne oss svenskar emellan då det verkar otroligt korkat och dumt att inte erbjuda denna service. VISA finns ju till och med i Azerbadjan.. Men inte i Tyskland inte, utan de har istället kommit på sin egna uppfinning som heter EC karte, med en 5 kodig pinkod och en kortläsare större än bert karlssons mage.

Förutom små irritationsmoment som dessa är Mannheim en cool stad. Här finns allt och shoppingutbudet är enormt. Skolan är dessutom otroligt vacker och det känns bra att ha hamnat här. Ni kommer snart få se lite bilder men har inte kunnat ladda över dem till datorn än.. Så ni får vänta lite till.

Det enda som inte börjar ta form är mitt rum. Idag skulle de sätta in dörren till mig.. =P känns rätt bra =) varmvattnet hoppas jag innerligt snart också kommer samt tvättmaskin för annars blir det nog snart italienare är jag rädd för...

Puss & Hej

Mattias


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0