Yttrandefrihet är taget för givet!

Började precis läsa lite artiklar till kursen i Human Resource Management men som vanligt svävade jag iväg i andra tankar och kom då att tänka på hur mycket vi tar yttrandefrihet för givet. Te.x bara i den här bloggen kan jag skriva precis vad jag vill och tycka vad jag jag vill. 

Min tanke flög iväg till att jag just nu befinner mig i Tyskland och för inte alls längesedan, egentligen bara några år sedan så fick inte en öst tysk ens tänka fel tanke för då kom nissarna och knakade på. Tänk om jag istället för nu, hade pluggat i Tyskland under den tiden. Jag lekte lite med tanken och kom fram till att det måste vara otroligt fruktansvärt att inte få bestämma över sina egna tankar. Tänk er att jag inte ens skulle få läsa en bok av Ernest Hemingway för att han skrev "fel" saker. Med andra ord ska man vara otroligt glad över att vi i alla fall i Sverige har ett så öppet synsätt på yttrandefrihet och att vi ska vara tacksamma är något vi inte ska underskatta. 

Jag fick reda på en sak igår också som fick mig att tänka på den svenska sjukvården. Svensk sjukvård har sina brister men fick höra av en tysk polare att tyska sköterskor flyr Tyska sjukhus pga av att deras arbetsförhållande är helt uppåt väggarna. Och gissa vilket land de flyr till! Sverige, Schweiz och England. Det är väldigt intressant och bra tror jag att få lite perspektiv på hur vi egentligen har det i Sverige. Men med det menar jag inte att de svenska sjukhus förhållandena är bra utan det är bara intressant att jämföra. 

Jag har även idag märkt hur otroligt innovativa vi svenskar är i jämförelse med vad jag har sett. Se bara på spotify t.ex. som har förändrat en hel generation av musik. Otroligt intressant och kul att följa. Synd bara att de lägger sitt huvudkontor i Luxemburg... 

Ska återgå till studier nu. 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0